A4 Quest, czyli jaki jest sens wydawania gier print and play?

W maju zeszłego roku w naszych głowach zrodził się pomysł. W ramach ciągłego rozwoju jak i również miłości do gier, postanowiliśmy stworzyć prostą grę przygodową, którą udostępnimy wszystkim za darmo. W ten sposób powstał A4 Quest, czyli chyba największy projekt print and play w Polsce a w chwili obecnej zapewne jeden z większych na skalę światową. Oczywiście na samym początku nie mieliśmy pojęcia, że gra trafi do tak szerokiego grona odbiorców. Chcieliśmy po prostu stworzyć kilka przygód w które pogramy my i nasi znajomi.

Zacznijmy jednak od samego początku, czyli założeń A4 Quest. Po pierwsze print and play. Chcieliśmy dać ludziom grę za darmo, aby w pewien sposób żyła własnym życiem. Czy to w ogóle może być opłacalne? O tym dowiecie się później. Samo wydanie gry w takiej formie nie gwarantuje jednak tego, że gra dotrze do wielu osób. Oczywiście jest wielu miłośników samodzielnego „składania” gier, jednak w odróżnieniu do gier komputerowych, tutaj trzeba poświęcić trochę swojego czasu i pieniędzy (często nie małych, jeśli chcemy by gra wyglądała profesjonalnie).  Dlatego najważniejszym założeniem było stworzenie gry w którą można grać od razu po wydrukowaniu. Nawet na domowej drukarce, bez konieczności wycinania, składania czegokolwiek. Już po samej nazwie można się domyśleć, że cała gra mieści się na jednej kartce A4, którą wystarczy wydrukować, zorganizować sobie 5 kości k6 i to wszystko! Opcjonalnie można dodać kilka znaczników, aby karty bohaterów mogły posłużyć dłużej. To wszystko oraz skoncentrowanie się tylko i wyłącznie na rozgrywce solo sprawiły, że na chwilę obecną A4 Quest zostało pobrane 15000 razy, a sami gracze zaczęli tworzyć własne elementy do gry oraz tłumaczenia (nawet na język chiński).

Zastanówmy się jednak nad pytaniem zadanym w temacie. Jaki jest sens wydawania gier print and play? Faktycznie, na chwilę obecną ten projekt nie przyniósł nam ani złotówki. Jednak jeśli czytają ten tekst osoby które chcą wydać swoją grę planszową licząc zyski jeszcze przed przetestowaniem pierwszego prototypu, to moja rada jest prosta. Pomyślcie o tym, żeby gry wydawać, a nie je tworzyć. Myślę, że wielu bardziej doświadczonych projektantów może potwierdzić te słowa. Wydanie gry w takim formacie dało nam o wiele więcej. Zbudowaliśmy fantastyczną społeczność, która daje nam pomysły, konstruktywnie krytykuje błędy, żyje tym projektem tak samo jak my! Doświadczenia zdobytego w ten sposób nie da się wycenić. Każda kolejna przygoda, każda ilustracja, przetestowany arkusz to ciągły rozwój. Żaden poradnik nie zastąpi pracy z ludźmi, dyskusji z graczami, nie pozwoli się uczyć na błędach i wyciągać wniosków. Pomijając jednak korzyści niematerialne, nie zapominajmy, że było już wiele historii w których gry udostępniane w formacie print and play zostały wydane w formie tradycyjnej. Nawet w naszym kraju została wydana gra która pierwotnie była dostępna za darmo, czyli Pocket Imperium, zlokalizowane na nasz rynek przez Games Factory.

Co dalej z A4 Quest? W naszym przypadku historia potoczyła się w jeszcze ciekawszy sposób. Na przełomie stycznia i lutego we współpracy z Board and Dice na kickstarter trafi Page Quest. To projekt bazujący na mechanice A4 Quest jednak z wieloma nowościami oraz rozbudowanym trybem kampanii, w której duży nacisk będzie położony na historię. To pierwsza gra w formacie print and play która będzie wydawana cyklicznie a gracze będą kierować losami swojego bohatera przez kilka miesięcy. Dodatkowo będzie możliwość rozegrania kampanii samemu lub z innym graczem. Co ciekawe, będzie można połączyć swoje siły w całej rozgrywce lub w pojedyńczych przygodach. W praktyce pozwoli to przechodzić kampanie z wieloma przyjaciółmi! Dodatkowo podczas kampanii będzie można zamówić A4 Quest w formie pudełkowej, z profesjonalnie wydrukowanymi arkuszami oraz wszystkimi komponentami potrzebnymi do rozgrywki zarówno w A4 Quest jak i Page Quest! Dlatego odpowiedź na pytanie zadane na samym początku brzmi TAK, zdecydowanie jest sens!

Dla wszystkich tych, którzy chcą sami sprawdzić A4 Quest, poniżej znajdziecie odnośniki do opublikowanych przygód:

ZESTAW STARTOWY:

W głąb otchłani (Pierwsza przygoda + karta bohatera + instrukcja)

DODATKOWE PRZYGODY I BOHATEROWIE:

Źródło życia (Przygoda + bohater)

Zdradzieckie bagna (Przygoda + bohater)

Beagle (Kompan + arkusze z pionkami)

Zaginione prezenty (Przygoda + bohater)

20 Udostępnień